Monday, December 27, 2010

~alhamdulillah..~







salam..
alhamdulillah..
result exam ai tu dah kuar..
congrates to all my friends..
sume layak sambung pengajian
ke peringkat
DEGREE..
alhamdulillah..
(^_^)





somehow,
to my
beloved MUM,
sori mama, angh x dapat pointer wt mama nak..
(T_T)
3.7 and above is difficult for your daughter la ma..
huhu..
but
still
i LOVE u..
he2

hu...~
alhamdulillah
2 3 hari ni,
terlalu bnyak nikmat y ALLAH kurnia..

and tetibe aje rasa TAKUT!
takut bila datang ujian
saya tak mampu nak mendepani ujian tu..
yela..
asyik dimanjai dengan perkara ya baik jer..
afraid that
i will keep a long distance with myLORD, ALLAH
nauzubillah minzalik..

saya ingin diri ini
sentiasa di bawah lembayung RAHMATNYA..
saya ingin diri ini
sentiasa mendapat PERHATIANNYA..
saya ingin diri ini
menjadi hambanya yang benar2 layak dengan title HAMBA ALLAH..

amiin
amiin
amiin



and
for da past three days,
saya + my family
bercuti..!
sangat seronok..!
the best m0ment ever, i guess
he..~

akhirnya
BUKIT MERAH LAKETOWN-WATER PARK
berjaya kami takluki..
ha4
p/s: terpaksa tanggung derita kena sun burn! (T_T)

and the best moment is
mase nk g I-CITY
kami tersesat sampai masuk UM..
ha4
kelakar je ziarah UM malam2 buta..
what t0 do..
kami original made from KELANTAN!
he4
masa ni la kami apply term
"rusa masuk kampung"
(^_^)

right,,
tutup buku sal oliday..
letih la
asyik sesat jer..
ha4


saat tercari2 input terbaru
saya terjumpa info mengenai sujud syukur
dan seperti biasa,
banyak khilaf mengenai sujud syukur..
lantaran itu, saya tidak memepunyai keberanian untuk
bercerita mengenai sujud syukur..
p/s: rasanya ustaz+ustazah kena wt assignment sal sujud syukur..
he~~

tapi,
sekadar info yang tak seberapa..
saya kira
ringkas mengenai
SUJUD SYUKUR
masih lagi boleh menjadi sebahgian post terbaru saya..
(^_^)


Dari Abu Bakar: Apabila Rasulullah s.a.w. menemukan sesuatu yang menggembirakan baginda atau disampaikannya kepada baginda sesuatu berita sukacita, maka baginda melakukan sujud syukur sebagai tanda bersyukur kepada Allah s.w.t.
(HR Abu Daud, Ibnu Majah dan Tirmizi).

Jumhur ulama berpendapat bahawa sujud syukur itu adalah sunat berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Abdur Rahman bin Auf katanya yang maksudnya :
“Sewaktu Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam keluar menuju ke dalam bangunan-bangunan tinggi lalu memasukinya. Kemudian Baginda menghadap kiblat dan sujud, dan memanjangkan sujud Baginda. Kemudian Baginda mengangkat kepalanya seraya bersabda:
“Sesungguhnya Jibril mendatangiku dan memberi khabar gembira kepadaku.
Jibril berkata:“Sesungguhnya Allah mengatakan kepada engkau:
“Siapa yang memberi selawat ke atas engkau Aku akan memberi selawat kepadanya dan siapa yang memberi salam kepada engkau,
Aku akan memberi salam kepadanya” Lalu saya bersujud sebagai tanda syukur kepada Allah”.

(Hadis riwayat Imam Ahmad)

Sujud syukur ini hanya dilakukan di luar sembahyang kerana ia tidak berhubungan dengan soal sembahyang. Syaratnya sama seperti sujud tilawah iaitu:
1. Suci dari segala najis di badan, pakaian dan tempat.
2. Menutup aurat
3. Menghadap kiblat

Rukunnya pula ialah :
1. Berniat untuk sujud syukur
2. Membaca takbiratul ihram, ketika sujud
3. Satu kali sujud
4. Memberi salam sesudah duduk



wallahu'alam..


created by IE





No comments:

Post a Comment

=p..

;)..