Saturday, October 30, 2010

~i'm a dreaMeR~





salam..
subhanaLLah..

pejam celik,pejam celik

esok lusa dah nak exam..
scary..
(^_^)


tapi,

memang lumrah diri seorang saya
suka berangan daripada berusaha..
hu2
negative si
de of mE
tanpa usaha, mimpi tetap takkan jadi kenyataan kan..?

right,
hari ini,
dah berjam2 kumpul tenaga

untuk persediaan mental + fizikal
khusus untuk malam ni..

nak study bahasa arab habis-habisan...!

(^_^)

sebut tentang panjang angan-angan ni...
saya ada terjeling + terbaca satu tulisan dalm

buku
PENENANG JIWA, PENGUBATAN & RAWATAN
IMAM AL-GHAZALI
terjemahan kitab Mukashafah al-Qulub
pada bab 26 ada menyebut mengenai panjang angan2..
dalam bab ni banyak terdapat hadith berkenaan isu ni..
tapi sedihnya, semua hadith2 tu tak dinyatakan sumbernya...
p/s: mentg2 baru belajr bab sanad + matan dlm ulum hadith..
hu2

salah satu petikan hadith berkenaan angan2 ni..

telah bersabda Rasulullah S.A.W.
"Dua hal yang paling aku cemaskan atas engkau: panjang angan-angan dan mengikut hawa nafsu. Sesungguhnya panjang angan2 itu dapat melupakan akhirat, sedang mengikut hawa nafsu itu, dapat menjauhkan diri dari kebaran. Aku menjamin tiga orang dengan tiga hal: orang yang gila dunia, orang yang rakus mengumpulkannya, dan orang yang kikir harta benda. dengan kefakiran yang tidak akan kaya sudahnya, kesibukan yang tidak ada sudahnya, serta kesulitan yang tidak pernah ada jalan keluarnya.."

wallahu'alam..

jangan tanya saya tentang kesahihan hadith ini
kerana saya sendiri masih belum merujuk Sahih Bukhari & Muslim..
yang baik kita ambil jadikan tauladan,
yang buruk kita tolak ke tepi..
(^_^)

..*sigh*...

nampknye saya kena pendekkan angan2 la ni kan..
i'll try..
hu2

and for my exam..
hopefully,
saya dapat buat yang terbaik..
insyaAllah..

jadual exam yang menakutkan...
uhuk~~

lastly...
the truth is..
saya rindukan rumah +family
(T_T)

by,
ai shiNe




No comments:

Post a Comment

=p..

;)..